Normaal gesproken moet je dan wegwezen, maar in dit geval móet je blijven.
Dude, you're waisting your time was één van de zinnen- soms ironisch dan verleidelijk of woest- die zangeres Claron McFadden zong-sprak-kraaide-humde-galmde-baste-fluisterde-uithaalde-improviseerde boven een eeuwig cirkelende bas. Of boven een wals. Of lang uitgetrokken noten. Of als '5e instrumentalist ' van Artvark.
Oftewel: de rol die Claron McFadden binnen het geheel met Artvark heeft, is niet alleen die van een solozangeres met instrumentaal koortje als begeleiding. Non. Haar rol is soms die van een consortmember. Samen één familie. Onderdeel van het grotere geheel. Tekstloos. Klankkleurrijk. Als ground (leve loopstation). Soms die van solist. Stralend. Leidend. Aanvullend, verleidend en zo kan ik nog wel even doorgaan.
SPANNEND SPEL
Jazz, impro, flarden 16e eeuw, Middeleeuwse hoketus, klassiek; afhankelijk van de bagage van de luisteraar komt er van alles voorbij aan invloed. Afhankelijk van fantasie zie,voel, hoor, voel- en vooruit- ruik je van alles voorbijkomen.
Een concert dat elke keer anders is, want er is volop impro. Serieus luchtig is de sfeer. Spelen met gemak. Contact met elkaar tot in detail waardoor er met precisie én losheid gespeeld kan worden. Wordt. Met daarbij- niet onbelangrijk- volop contact met publiek.
MET GEVAAR Er zijn nog wat subtiele puntjes op de i te zetten wat mij betreft. Om het helemaal ultiem te laten klinken. Maar hee, dat komt helemaal goed. En muzikale risico's nemen heeft mijn voorkeur. Met als resultaat meestal spel óp het scherpst van de snede. Heel soms erover. Lekker belangrijk als er met lol, lef, liefelijkheid gespeeld wordt. Hier gebeurt wat.
En met Artvark & McFadden heb je natuurlijk sowieso 5 muziekkanonnen voor je neus. Een instrumentaal kwartet met zang. A broken consort met 5 leden. Een ritmesectie met begeleiding en solosax. Waarbij iedereen dus wel eens de pet van solist op heeft. Of aangever, afmaker, aanvuller.
SAXCONSORT
Teksten bij elkaar gezocht door McFadden. Waarbij ik het best fijn had gevonden daar iets meer context bij te hebben. Al was het een simpel papiertje in de hand. Niet om ter plekke mee te lezen trouwens. Dan ben ik namelijk liever gewoon in het moment. Gewoon, om later nog eens bij te mijmeren.
Muziek geschreven door leden van saxkwartet Artvark. Alhoewel ik het dus gewoon een saxconsort noem. In de traditie van de ensembles uit de 16e eeuwse Engeland. Iets kamermuziekachtigs heeft het ook wel. In dat wat bijna een nieuwe traditie lijkt te worden: muzikale veelvreters die allesbehalve Oude muziekspecialisten zijn (Sylvain Rifflet, Rembrandt Frerichs, Bram Stadhouders), maar voortborduren op Barok, Renaissance en Middeleeuwen. In vorm, aanpak of rol binnen de band.
Interessant weetjes voor de luisteraar, maar het belangrijkste is natuurlijk de muziek en het spel daarmee: inspirerend lekker, eigenzinnig samen spelen op topniveau. En dat doen Artvark met Claron McFadden!
PREMIÈRE TIME
Daarbij 2 minor details die me ongetwijfeld nu meer opvallen als verse Zwolse- al was ik er als Drentse Deerne woonachtig in Den Haag al allergisch voor- laat de Randstedelijke lolligheid en gebruiken maar thuis. Tenzij het echt een vergissing was ( 'Welkom Haarlem'). En waarom over een try out reppen? Onnodig in mijn ogen. Ik hoop niet dat dát op z'n cabarets exemplarisch gaat worden in de toekomst: try outen in 'het buitengebied' en het échte werk bewaren voor de Randstad. Begeesterde luisteraars zat ici. Cultuurschip Thor was ook dit keer uitverkocht.
Hoe dan ook. Luisteraars van de première in Rotterdam hebben mazzel: première 10 april Lantaren Venster. You're totally not waisting your time dudes. GogogoOoo. Ben erbij.
A suivre!
Comments