top of page
Foto van schrijverBrechtje Roos van Hoor!

Welke recensent komt nu kijken naar een wild onbekende 58-jarige debutant?

Lees het eerste interview op schrift van mijn hand bij Cultuurpers. En lees bij Studio Hoor over gedachten waar bij CP geen ruimte voor was.


De show God, Sex en Shostakovich van Rata Kloppenburg zag ik najaar '21. Wow! Kippenvel, tranen en meer van zulks. Dat lag toen zeker ook aan mijn extreme gevoeligheid. Maar nu deze blije bankhopper inmiddels verhuisd is en allerlei zeers heeft verteerd, is er eindelijk ruimte om eens te gaan schrijven over die intense show van Rata. Want mijn reacties kwamen heus vooral door haar spel (en dat van side kick René Veen) en insteek.


Een heftig verhaal dat ik vooraf al als ‘triestig humoristisch’ betitelde. Rata kennende. Haar verhaal een beetje kennende.

 

ATTENTIE

Nu kreeg de show van Rata allerlei pers. Grotendeels door het prikkelende thema van God: haar jeugd in een sekte. Opgericht en geleid door haar vader. Documentaire 'De Kinderen van Ruinerwold' trok tijdens de tour van Rata nét de aandacht. Het onderliggende verhaal van God, Sex en Shostakovich lijkt oppervlakkig gezien op dat van de documentaire. Dus was spanning, sensatie en sex de insteek bij een aantal journalisten (van regionaal- De Stentor- tot nationaal- HUMAN).


Zelf ben ik als publicist en interviewer niet op zoek naar dit soort muzikaal ramptoerisme. Ik ben benieuwd naar het voortraject van God, Sex en Shostakovich. De weg die een podiummaker aflegt om tot een voorstelling te komen van dit kaliber. Want ik was flabbergasted nadat ik het zag in najaar 2021. Persoonlijk en intiem. Heftig en licht. Lachen en huilen. Kwetsbaar om maar ééns zo’n hip marketingwoord te gebruiken. Deze one woman show verdient aandacht. En het is pas het begin!


Een heftig verhaal dat ik vooraf al als ‘triestig humoristisch’ betitelde. Rata kennende. Haar verhaal een beetje kennende.

 

POURQOUI De komende tijd wil ik om allerlei redenen meer schrijven. Interviewhandigheid krijg ik graag nog meer én ik geef als publicist graag inzicht in het leven achter de schermen van podiummakers. Wat komt er allemaal bij een podiumproject kijken? Hoe ziet het leven van hen er eigenlijk uit? Zodat er noooooooooooit meer gevraagd wordt om gratis te werken bijvoorbeeld. Alhoewel Nee zeggen ook en kunst is;). Inzicht geven aan beleidsmakers is ook een reden, want de afgelopen jaren zeggen mij dat daar op bepaalde vlakken nog behoorlijk bijgeleerd kan worden.


Yep, ook podiummakers kunnen best meer duidelijkheid geven. Te bang, te lui, geen tijd met al die potten op het vuur. Of verzin een andere reden. Maar gelukkig ben ik lang niet de enige hoor die heur be.... eehhh.... mond opentrekt.



CODA Het valt deze Muziekverteller ook op dat er al een tijd veel beweging is in de klassieke muziek. Opvallend veel pittige vrouwen brengen hun programma op eigen wijze. Soms met een persoonlijk verhaal – zoals Rata of Ekaterina Levental – of met opvallende samenwerkingen – Wishfull Singing & Holland Baroque. Humor wordt ingezet – Beth & Flo- en er wordt gezocht naar nieuwe vormen – zoals Miranda Lakerveld doet met World Opera Lab. Overeenkomst? Discipline, vertrouwen, gelaagde muziekprojecten en vakwerk natuurlijk. Ik blijf ze volgen. Zou een aantal van hen ook graag willen interviewen. Om inzichtelijker te maken hoe hun maak- en denkproces gaat.


Contact hebben met prikkelende podiumpersoonlijkheden als Rata of Ekatrina is voor mij een extra fijne bijwerking van mijn werk. Vinger aan de pols houden, inspiratie krijgen en- last but not least- ik zou graag meer professioneel schrijfwerk doen! En nu we het daar toch over hebben..

 

APPRECIATIE Bij genoeg waardering voor mijn werk (lees: donaties) kan ik er makkelijker verder mee. Het interview bij Cultuurpers maakte ik uit eigener beweging en investeerde makkelijk 10 uur denk-, schrijf-, en reistijd. Betaalde de reiskosten ook zelf. Vrijwillig en onbezoldigd.


Of je nu een jonge muziekkomeet bent of een wild onbekende debutante van 58: Goed werk dat raakt is het enige dat telt. Dat verdient aandacht. Op allerlei manieren. En daar werk ik graag aan mee.


Mee eens? Waardeer mijn inzet! Deel je netwerk e/o dit bericht, vraag me voor een betaalde column in schrift of geluid, deel je vakantiehuisje als schrijfresidentie of geef gewoon keiharde pecunia. Ik hoop komend jaar veel meer te kunnen schrijven.

Over het tweede deel van de show van Rata bijvoorbeeld. Getiteld: Sex...


Merci voor je support.


A suivre!




Comments


bottom of page